دانشکده پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی جهرم

ﺗﻌﺎﻟی ﺑﺴﻤﻪ
ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ گﺮﻭﻩ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ
:ﺗﺎﺭﯾﺨچﻪ
چگﻮﻧگی ﺳﻮی ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﻪ ﺑﺸﺮی گﻮﻧﺎگﻮﻥ ﺗﻤﺪﻥﻫﺎی ﻣﺘﻦ ﺩﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺠﺎﺭﺏ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺪﺳﺖ ﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ گﺬﺭ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ
.ﺍﺳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ پﯿﺪﺍ گﺮﺍﯾﺶ ﺑﯿﻤﺎﺭیﻫﺎ کﻨﺘﺮﻝ ﻭ «ﺳﻼﻣﺖ» ﺗﺄﻣﯿﻦ
ﺑﺮﻭﺯ ﻫﺎ، ﺑﯿﻤﺎﺭی ﺷﯿﻮﻉ :ﻗﺒﯿﻞ ﺍﺯ ﺟﺪﯾﺪی ﻣﺴﺎﺋﻞ پﯿﺪﺍﯾﺶ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺘی ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺸﺮی ﺁﻭﺭﺩﻫﺎی ﺩﺳﺖ
ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﺟﻤﻌﯿﺘی ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕﻫﺎ، کﺎﺭ، ﻣﺤﯿﻂ ﻭ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﺴﺎﺋﻞ پﯿﺪﺍﯾﺶ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺍپﯿﺪﻣیﻫﺎی
پﺰﺷکی ﺣﯿﻄﻪ ﺍﺯ «پﯿﺸگﯿﺮی پﺰﺷکی» ﺣﯿﻄﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﻪ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺩﺭ ﻭ ﺷﺪ ﺷﻔﺎﻑﺗﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ
ﺩﺭ ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ کﻠی ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺗکﺎﻣﻠی ﻣﺴﯿﺮ ﺩﺭ پﯿﺸگﯿﺮی پﺰﺷکی .ﯾﺎﻓﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺒﺘﻨی
.ﯾﺎﻓﺖ ﺗکﺎﻣﻞ «ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ» ً ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻭ «ﺍﺟﺘﻤﺎﻋی ﻣﻬﻨﺪﺳی» ،«ﻫﺎ ﺑﯿﻤﺎﺭی کﻨﺘﺮﻝ» ﺣﯿﻄﻪﻫﺎی
ﺷﺎﺧﻪ ﺗﻮﺳﻂ کﻪ ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ کﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻃﺮﺡ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ٦١/١١/٢٧ ﻣﻮﺭﺥ ﺟﻠﺴﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨگی ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺳﺘﺎﺩ
ﺭﺍ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﻮﺯﺷی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮﺩ ﺭﺳﯿﺪﻩ گﺮﻭﻩ ﺁﻥ ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺑﻪ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺗﻬﯿﻪ ﻓﺮﻫﻨگی ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺳﺘﺎﺩ پﺰﺷکی گﺮﻭﻩ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ
پﺬﯾﺮﺵ ﻋﺎﻟی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﻪ ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺯ پﺲ ﺁﻥ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻪ ﻭ ﺭﺳﯿﺪ ﻣﺠﻠﺲ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺑﻪ ١٣٦٢ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺳپﺲ .کﺮﺩ ﺗﺼﻮﯾﺐ
.ﺍﺳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ١٣٧٨ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻧگﺮی ﺁﺧﺮﯾﻦ .گﺮﻓﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ
ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯی ﻭ ﺀﺍﺭﺗﻘﺎ ﺩﺭ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺟﻬﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ.ﺍﺳﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘی ﻋﻠﻮﻡ ﺍﺳﺎﺳی ﺷﺎﺧﻪ ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ
ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗی ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﺯ ﺍی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ .کﻨﻨﺪ ﻣی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ
.ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﻼﺵ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺀﺍﺭﺗﻘﺎ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ، ﺣﻔﻆ ﺟﻬﺖ ﺩﺭ کﻪ
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ
ﺑﺮﺍی ﺳﻼﻣﺖ ﺀﺍﺭﺗﻘﺎ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺗﺎﻣﯿﻦ، کﺎﺭﻫﺎی ﺭﺍﻩ ﻭ ﻣﺒﺎﻧی، ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ، ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺁﺷﻨﺎ، ﻧﯿﺮﻭﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ
.ﺍﺳﺖ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ،
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯ چﺸﻢ
ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﺍﻣکﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧی ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎی ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺑﺨﺶ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯾگﺎﻩ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺿﻤﻦ ﻓﺮﺍگﯿﺮﺍﻥ
.ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﺍ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺭﻓﻊ ﻭ کﺎﺭ
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ
ﻭ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﻭ ﺧﻄﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑی ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑی ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﯿﺎﺯﻫﺎی ﺑﺎ ﻫﻤﺴﻮ ﻋﻤﻠکﺮﺩ ﻭ ﺁگﺎﻫی ﺑﺎ .١
ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺁﺷﻨﺎ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﺤﯿﻂ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺳﻄﺢ ﺩﺭ ﺗﻐﯿﯿﺮ
ﺀﺍﺭﺗﻘﺎ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺗﺎﻣﯿﻦ، چگﻮﻧگی ﺑﺮ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی، ﻣﺤﯿﻄی، ﺍﻧﺴﺎﻧی، ﻋﻮﺍﻣﻞ گﺬﺍﺭی ﺍﺛﺮ چگﻮﻧگی ﺩﺭ .٢
ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﻄﻮﺡ ﺩﺭ ﺳﻼﻣﺘی
ﻭ ﺗﻐﺬﯾﻪ چگﻮﻧگی ﺍﺯ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍپﯿﺪﻣﯿﻬﺎ، کﻨﺘﺮﻝ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎ، ﺳﻨﺠی ﻧﯿﺎﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ چگﻮﻧگی ﺍﺯ .٣
ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺁگﺎﻫی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻄﺢ ﺩﺭ ﺳﻼﻣﺘی ﻫﺎی ﺷﺎﺧﺺ ﺩﺭ ﺗﻐﯿﯿﺮ
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺟﺎﯾگﺎﻩ
:ﺩﺍﺷﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﻫﺎی ﻧﻘﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺣﺮﻓﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ
پﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ : ﺁﻣﻮﺯﺷی ﻧﻘﺶ .١
کﺸﻮﺭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘی ﻫﺎی ﻋﺮﺻﻪ ﺩﺭ (HSR) کﺎﺭﺑﺮﺩی ﻫﺎی پژﻭﻫﺶ ﺑﻪ کﻤک : پژﻭﻫﺶ ﻧﻘﺶ .٢
کﻞ ﺳﻄﺢ ﺩﺭ پﺰﺷکی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ، ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻣﺼﻮﺏ ﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺭ ﺷﺮکﺖ : ﻣﺮﺍﻗﺒﺘی ﻧﻘﺶ .٣
...ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ کﻮﺩکﺎﻥ، ﺗکﺎﻣﻞ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ
:ﻋﻤﻮﻣی ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺷﺘﻪ ﺣﺮﻓﻪﺍی ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﻠﻴﻞ
:ﺁﻣﻮﺯﺷی ﻧﻘﺶ -١
:ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﻧﻘﺶ ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﻮﺧﺘگﺎﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺷی ﻭﻇﺎﯾﻒ
ﻭ کﺎﺭﺩﺍﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺭ کﻤک) ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﺤﻞ ﻣﺮﺍکﺰ پﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ کﻠﯿﻪ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ-
(ﻣﻮﺭﺩﻧﻈﺮ ﻣﺮﺍکﺰ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻬﻮﺭﺯﺍﻥ
.ﯾﺎﺋﺴگی ﺷﯿﺮﺩﻫی، ﺑﺎﺭﺩﺍﺭی، ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ-
پﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺍﺯ پﯿﺶ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ-
:پژﻭﻫﺸی ﻧﻘﺶ -٢
کﺸﻮﺭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘی ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﺩﺭ(HSR)کﺎﺭﺑﺮﺩی پژﻭﻫﺸﻬﺎی ﺑﻪ کﻤک-
پژﻭﻫﺸی ﻃﺮﺣﻬﺎی پﺮﺳﺸگﺮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ-
کﺎﺭﺑﺮﺩی پژﻭﻫﺸﻬﺎی ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺩﺭ پژﻭﻫﺸی ﻃﺮﺣﻬﺎی ﺍﺭﺍﺋﻪ-
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎی گﺮﺩﺁﻭﺭی ﻭ پژﻭﻫﺸی ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﺩﺭ کﻤک-
:ﻣﺮﺍﻗﺒﺘی ﻧﻘﺶ -٣
ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﻭ ﻗﺒﻞ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ-
ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺷﯿﺮﺧﻮﺍﺭی ﻧﻮﺯﺍﺩی، ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺭ کﻮﺩکﺎﻥ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ-
ﻟﺰﻭﻡ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﺪﺭﺳﻪﺍی کﻮﺩکﺎﻥ ﺳﻼﻣﺖ پﺎﯾﺶ-
EPI, CDD, ARI, MANAﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍی ﺩﺭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ کﻤک-
:ﺍﺟﺮﺍﺋی ﻧﻘﺶ -٤
ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺩﺭ ﺷﺮکﺖ-
پﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﺭﺍﺋﻪ-
پﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﺑﺮﺍی پﺮﻭﻧﺪﻩ ﺗکﻤﯿﻞ ﻭ ﺗﺸکﯿﻞ چگﻮﻧگی ﺑﺮ ﻧﻈﺎﺭﺕ-
ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺍﺟﺮﺍی ﺑﺮ ﻧﻈﺎﺭﺕ-
ﺿﺮﻭﺭی ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻣﺎﻧی - ﺑﻬﺪﺍﺷﺘی ﻣﺮﺍکﺰ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎی ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻪ کﻤک-
...ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ کﻮﺩکﺎﻥ، ﺗکﺎﻣﻞ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺗﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﺮﺍکﺰ ﺗﺪﺍﺭکﺎﺗی ﻧﯿﺎﺯﻫﺎی ﺑﺮ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺑﺮﺭﺳی-

رسالت گروه بهداشت