۱۴۰۱ شنبه ۱۲ آذر
رسالت گروه
رسالت گروه طب اورژانس:
هدف گروه تربیت دانش آموختگانی است، که از دانش، مهارت، خصوصیات انسانی و احترام به بیماران برخوردار باشند 
 
اهمیت طب اورژانس از لحاظ آموزشی:
فوریت های پزشکی نقطه استراتژیک نقطه استراتژیک نظام ارایه دهنده خدمات سلامت می باشد طب اورژانس به عنوان رشته ای مطرح می باشد که خواستگاه ان نیاز جامعه و بیماران می باشد.در این برنامه سعی شده است تا با حفظ نگاه جامعه نگر و در نظر گرفتن نیازهای نظام سلامت،نگاه ویژه ای به آموزش فراگیران داشته باشیم.وهمچنین نگاهی به اموزش مدیریت اورژانس به فراگیران و آموزش اورژانس پیش بیمارستانی به پرسنل 111 داشته باشیم.
 
فلسفه آموزشی طب اورژانس:
   1- تاکید بر اخلاق حرفه ای و اجتماعی در تمامی ابعاد
   2- تاکید بر روحیه جستجوگری و یادگیری مادام العمر
   3- پذیرش موضوع سلامت به عنوان حق انسان ها احترام به استقلال بیماران و ارایه خدمت به بیماران با هر سن و نژاد
 
پیامدهای مورد انتظار:
   1- ارزیابی، احیا مراقبت از بیماران اورژانس
   2- آموزش به فراگیران به جهت کسب آمادگی برای احیا و مراقبت و تشخیص بیماران اورژانس
   3- مشارکت در آموزش سرویس پیش بیمارستانی جهت ارایه مراقبت های مناسب تر
   4- مشارکت در امر آموزش های عمومی جهت جلوگیری از بروز و کاهش صدمات ناشی از حوادث ترافیکی شرکت در امور پژوهشی، اجرایی مرتبط با رشته
   5- ایجاد سیستم ثبت حوادث ترافیکی و استفاده از پتانسیل پژوهشی جهت کاهش صدمات ناشی از حوادث ترافیکی و شناسایی فاکتورهای خطر و پیشگیری از رخداد آن ها
 
نقش دانش آموختگان در جامعه:
   1- مراقبتی: اعم از تشخیصی و درمانی
   2- پژوهشی: شرکت در جلسات ژورنال کلاب ماهیانه،مشارکت در طرح های پژوهشی اعم از پایان نامه ها
   3- آموزشی: ارایه آموزش های مرتبط به بیماران و همراهان آن ها
   4- توانمندی مهارت های پروسیجرال مورد انتظار: تکنیک های پایه و پیشرفته راه هوایی انواع روش های رگ گیری محیطی پارا سنتز و توراسنتز کاتترازیسیون و شستشوی مثانه پروسیجرهای    اورژانس مثل خارج کردن جسم خارجی گوش و بینی انواع روش های پایه و پیشرفته کنترل زخم درمان و بی حرکت سازی شکستگی ها و در رفتگی های اورژانس اندام ها بی حرکت سازی و درمان    ستون فقرات حین حوادث ترافیکی شیوه مدیریت راه هوایی شیوه صحیح ماساژبسته قلبی اشنایی با اندیکاسیون و شیوه استفاده از دستگاه DC SHOCK شیوه مدیریت بیماران حوادث ترافیکی بر    اساس ATLS معیارهایی که با استفاده از آن ها برنامه ضروری بخش تدوین خواهد شد: شایع باشد تهدید کننده عضو یا تهدید کننده حیات باشد اهمیت اخلاقی یا قانونی داشته باشد منجر به ارتقا    کیفیت خدمات درمانی در اورژانس شود. 
   5- راهبرد های آموزشی: تلفیق مناسب فراگیر محوری و استاد محوری رویکرد مبتنی بر حل مسئله استفاده از طب مبتنی بر شواهد
   6- روش های آموزشی: آموزش بالینی به صورت راند آموزشی بر بالین بیمار و حین کشیک آموزش در گروه های کوچک مانند: کارگاه ها آموزش به صورت کنفرانس ماهیانه، برگزاری ژورنال کلاب،    برگزاری هفتگی مورنینگ ریپورت آموزش بر اساس سیمولیشن و شبیه سازی در مرکز مهارت های بالینی به صورت یک تا دو جلسه در ماه که بر اساس موارد شایع می باشد
   7- محتوای آموزشی:
   آمار و روش تحقیق
   طب مبتنی بر شواهد
   اخلاق پزشکی و رفتار حرفه ای
   مهارت برقراری ارتباط
   آشنایی با مهارت اداره راه هوایی و اصول اداره درد
 
قلب و عروق:
توانایی پایدار کردن بیماران با ایست قلبی، ارزیابی بیماران با درد قفسه سینه، تشخیص افتراقی مناسب جهت بیماران با درد قفسه سینه، تفسیر مناسب از نوار قلب و رادیوگرافی قفسه سینه
 
مراقبت های بحرانی:
ارزیابی و تثبیت بیماران بستری بدحال، اطلاع از فیزیولوژی انواع شوک، استفاده منطقی از تست های آزمایشگاهی، علل و پاتوفیزیولوژی ایست قلبی
 
اورولوژی:
گرفتن شرح حال و معاینات بالینی، تشخیص و درمان مناسب سنگ های کلیه وسایر اورژانس های اورولوژی
 
بیماری های محیطی:
بررسی و درمان بیماران مبتلا به سوختگی حرارتی، شیمیایی، آسیب های الکتریکی، آسیب های غرق شدگی، گرمازدگی، انواع گزش ها، آشنایی با انواع مسمومیت ها و شیوه برخورد با آن ها اصول برخورد با تروما بر اساس ATLS، اصول برخورد با ایست قلبی و تروما در جمعیت خاص آشنایی با اصول تریاژ و اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی
 
ارزیابی فراگیران:
اعضای هیات علمی باید به صورت کارورزان و کارآموزان که دربخش اورژانس حاضر می شوند را ارزیابی کنند. یک ساز و کار موثر برای ارزیابی عملکرد آن ها در طی دوره بدست بدهد.
از جمله ارزیاب های زیر توصیه می شود: آزمون های کتبی آزمون های اسکی، ارزیابی بالینی در هر شیفت، بررسی لوگ بوک آزمون pmp
 
دفعات ارزیابی:
ابتدا و انتهای دوره یک ماهه
 
 
تاریخ :
1401/08/28
تعداد بازدید:
35
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal